Profilaktyka

Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj!

Data publikacji 11.08.2010

kolej.jpgPrzedstawiciele rawickiej Policji jako jedni z wielu partnerów brali udział w działaniach pod hasłem „Zatrzymaj się i Żyj” organizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Prowadzona akcja o charakterze ogólnopolskim skupia się na działaniach edukacyjnych i popularyzowaniu bezpiecznego zachowania się na przejazdach kolejowych.

W trakcie kampanii która odbywała się na przejeździe kolejowym w Masłowie zarówno funkcjonariusze Policji jak i przedstawiciele PKP  rozdawali ulotki, balony, smycze i inne gadżety promujące przedsięwzięcie namawiając jednocześnie do zachowania ostrożności przy przekraczaniu przejazdów kolejowych.

Gwizd lokomotywy. Pisk nagłego hamowania. Krzyk. Trzask pękających szyb i miażdżonej karoserii samochodu. Ofiary. Policja, pogotowie, straż pożarna, prokurator. Szukanie winnych. Statystyki bijące na alarm. Zachowanie kierowców na przejazdach wzbudzające trwogę oto scenariusz wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym.

Dramatyczne okoliczności tragedii powtarzające się kilkaset razy w roku zmuszają do przypomnienia zasad bezpieczeństwa na przejazdach,  uświadomienie, że zatrzymanie się i sprawdzenie czy nie nadjeżdża pociąg jest wstanie uratować życie. Kilka sekund, które decydują o wszystkim.

PRZYCZYN¡ 98% WYPADKóW NA PRZEJAZDACH KOLEJOWO-DROGOWYCH JEST NIEOSTROŻNOŚĆ KIEROWCóW

Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, jazda slalomem pomiędzy półrogatkami na przejazdach kategorii B, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów kategorii A to codzienność. Podobnie zachowują się piesi i rowerzyści.

SKUTKIEM BRAKU OSTROŻNOŚCI JEST TRAGEDIA

Nasuwa się tylko jeden wniosek. Niezależnie od środków technicznych stosowanych na podstawie szczegółowych przepisów przez zarządcę infrastruktury kolejowej, niezbędna jest kampania uświadamiająca zagrożenie wynikające z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach wszystkich użytkowników dróg w tym wśród najmłodszych utrwalająca nawyk zatrzymania się przed każdym przejazdem.

Na pomysł zorganizowania takiej kampanii w latach sześćdziesiątych XX wieku jako pierwsi wpadli Japończycy. Dołączyły do nich inne kraje na wszystkich kontynentach. Wśród organizatorów znalazły się zarządy kolei, zarządy dróg, policja, środki masowego przekazu, o przebiegu kampanii dyskutowano nawet w parlamentach. Wszędzie zwracano uwagę, że najczęstszą przyczyna wypadków na przejazdach (zawsze ponad 90%) jest nieostrożność kierowców. W 2005 roku zarządcza polskiej sieci kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, rozpoczął kampanię społeczną BEZPIECZNY PRZEJAZD - „ZATRZYMAJ SIÊ I ŻYJ!”

Przejazd to skrzyżowane linii kolejowej z drogą. Przejazd to takie samo skrzyżowanie drogowe. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczność zatrzymania się przed skrzyżowaniem drogowym gdy nakazuje to znak STOP lub sygnalizator wskazujący światło czerwone. Znajdując się na skrzyżowaniu drogowym, kierowca ma świadomość zagrożeń wynikających z niezachowaniu szczególnej ostrożności i sankcji karnych związanych z nieprzestrzeganiem przepisów.

Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo, pierwszeństwo z racji prawa i pozycji siły. Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która nie zatrzyma się od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania, potrzebuje nawet do 1200 metrów.

Dlaczego brak jest świadomości w przypadku przejazdów?

Celem kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” jest podnoszenia zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach, kształtowanie zachowań, utrwalanie postaw spocznie pożądanych.

 (autorem tekstu są realizatorzy prowadzonej kampanii PKP)

img_0209.jpg

kolej (2).jpgimg_2999a.jpgkolej.jpg

Powrót na górę strony