"Pozory mylą, dowód nie"
Data publikacji 23.08.2010
"Pozory mylą, dowód
nie" to hasło rozpoczętej ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, której
partnerami są Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie. Celem
akcji
jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, a w
szczególności przypomnienie sprzedawcom
o konieczności sprawdzania dowodów tożsamości młodych osób, które chcą
kupić
alkohol, jeśli mają wątpliwości co do ich pełnoletniości.
Osoby poniżej 18 roku
życia mają stosunkowo łatwy dostęp do
alkoholu. Ten problem dostrzega większość z nas. Żeby kupić alkohol
nastolatki
stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc dojrzalej wyglądającego
kolegi,
czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili go w domu. To
tylko
niektóre z nich. Stąd hasło kampanii społecznej „Pozory mylą, dowód
nie”. Organizatorzy,
czyli Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie, chcą zwrócić
uwagę na
problem zakupu alkoholu przez osoby, które nie ukończyły 18 lat. Chcemy
przypomnieć sprzedawcom, że sprzedaż alkoholu małoletnim to
przestępstwo.
Będziemy więc wskazywać, jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i
jednocześnie utraty zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również
zwrócić
uwagę, by sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na
dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Od
stycznia
2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku
życia i
różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat). Do roku 2001
funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się
od tych
wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie
nie ma
nawet pojęcia dowodu tymczasowego.
Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w Związku. Ten sam przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Wprowadzenie symbolu „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” to wspólna inicjatywa browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach regulujących zasady sprzedaży alkoholu. Do sprzedawców trafią też plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.
Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w Związku. Ten sam przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Wprowadzenie symbolu „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” to wspólna inicjatywa browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach regulujących zasady sprzedaży alkoholu. Do sprzedawców trafią też plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.