Dbamy o bezpieczeństwo seniorów
Rawiccy policjanci na miejskim targowisku rozdawali odblaski oraz ulotki. Akcja została przeprowadzona z myślą o seniorach. Hasłem przewodnim zainicjowanych działań prewencyjnych było bezpieczeństwo osób starszych w ruchu drogowym.
ZANIM WEJDZIESZ NA ULICĘ:
- zatrzymaj się przy jej krawędzi.
- spójrz w lewo, prawo i jeszcze raz w lewo – zasada ta jest bardzo prosta lecz
niezwykle pomocna. Nawiąż kontakt wzrokowy z kierowcą, żeby ocenić czy ma
zamiar zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
- podnieś rękę – podniesiona ręka zasygnalizuje kierowcy, żeby zwolnił i zatrzymał
się przed przejściem dla pieszych. - Unikaj przechodzenia przez jezdnię zza dużych obiektów (np. autobus, samochód ciężarowy).
- nie przechodź przez jezdnię, kiedy pulsuje zielone światło – możesz nie zdążyć przejść.
- unikaj prowadzenia rozmów telefonicznych podczas przechodzenia przez jezdnię – to bardzo
rozprasza i jest niezwykle niebezpieczne.
- to, że jako piesi widzimy nadjeżdżający samochód, wcale nie znaczy, że kierowca widzi nas.
ZASTANÓW SIĘ!
Czy warto się spieszyć?
Czy masz wystarczająco dużo czasu na bezpieczne przejście przez ulicę?
Czy kierowca zdąży zahamować, jeśli wkroczysz na jezdnię
PORUSZANIE SIĘ PO JEZDNI – jak to robić bezpiecznie?
- poruszając się po jezdni zawsze należy iść lewą stroną drogi – dzięki temu pieszy widzi
zbliżające się samochody i będzie mógł uniknąć potrącenia.
- kierujący samochodem prędzej zobaczy pieszego w warunkach ograniczonej widoczności,
- jeżeli nosi on element odblaskowy (każdy pieszy poruszający się drogą bez chodnika,
po zmroku, na obszarze niezabudowanym, ma obowiązek noszenia elementu odblaskowego w miejscu widocznym dla kierowcy).
- idąc jezdnią pieszy jest obowiązany ustępować pierwszeństwa samochodowi. W sytuacji, kiedy nie ma pewności, że kierowca bezpiecznie go ominie powinien zejść z jezdni.
LEKARSTWA I PROWADZENIE SAMOCHODU
Możliwy wpływ lekarstw na zdolność prowadzenia samochodu:
- ospałość,
- rozkojarzenie,
- zawroty głowy,
- problemy z pamięcią,
-trudności z utrzymaniem prostej jazdy,
- zamglone widzenie,
- zaburzenia równowagi.
W przypadku wystąpienia chociażby jednego z wymienionych objawów należy powstrzymać się od kierowania pojazdem!
Niebezpieczne zachowania
Zachowania, które podczas jazdy rowerem są szczególnie niebezpieczne oraz niezgodne
z przepisami to przede wszystkim:
- jazda wzdłuż („przejeżdżanie”) po przejściach dla pieszych,
- jazda niewłaściwą częścią drogi,
- jazda „pod prąd”
- niesygnalizowanie zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy,
- rozmowa przez telefon komórkowy,
- brak obowiązkowego wyposażenia roweru (przede wszystkim oświetlenia),
- Kierowanie rowerem „po alkoholu”.
A także:
- Rozmowy na ulicy
- Stawanie na chodniku w rejonie skrzyżowania
- Przechodzenie przez jezdnię „na skos”
Obowiązkowe wyposażenie roweru:
- z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
PAMIĘTAJ!
Rowerzysta, tak jak pieszy czy motocyklista należy do grupy niechronionych uczestników ruchu.
W zderzeniu z samochodem jest często bez szans, powinien więc jeździć odpowiedzialnie,
przestrzegać zasad ruchu drogowego i zadbać o swoją widoczność i bezpieczeństwo, np. poprzez zakładanie kamizelki odblaskowej, używanie kasku.
JAZDA PO CHODNIKU? KIEDY?
Rowerzysta może jechać chodnikiem jeśli:
- opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi, co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta .mgła)
SZANUJ PRAWA PIESZYCH!
- w sytuacji, gdy rowerzysta przejeżdża przez chodnik lub drogę dla pieszych jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
- podczas przekraczania przejścia dla pieszych, rowerzysta jest zobowiązany do zejścia z roweru i przeprowadzenia go przez przejście.
- jeżeli rowerzysta jadąc poboczem musi wyminąć pieszego, powinien zjechać na jezdnię, jeżeli jego dalsza jazda utrudniłaby ruch pieszemu.
SENIOR – KIEROWCA!
- kiedy za kierownicą czujesz się coraz mniej pewnie, odczuwasz lęk przed podróżą, coraz gorzej widzisz
i masz problemy z oceną odległości, powinieneś rozważyć zmianę roli z kierowcy na pasażera.
- starszym kierowcom zaleca się także realną ocenę własnych możliwości.
Powinni wybierać krótkie, znane im trasy i unikać jazdy po zmroku oraz podczas złych warunków atmosferycznych. Ważne jest także dokładne czytanie ulotek przyjmowanych leków. Wiele medykamentów może powodować senność i opóźniać czas reakcji.
ROWERZYSTA
Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez rowerzystów są:
- nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu.
Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących innymi pojazdami, w których poszkodowany został rowerzysta to:
- nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe wyprzedzanie,
- niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze,
- nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerów.
Obowiązkowe wyposażenie roweru:
- z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
PAMIĘTAJ!
Rowerzysta, tak jak pieszy czy motocyklista należy do grupy niechronionych uczestników ruchu.
W zderzeniu z samochodem jest często bez szans, powinien więc jeździć odpowiedzialnie,
przestrzegać zasad ruchu drogowego i zadbać o swoją widoczność i bezpieczeństwo, np. poprzez zakładanie kamizelki odblaskowej, używanie kasku.
PORUSZANIE SIĘ PO JEZDNI – jak to robić bezpiecznie?
- poruszając się po jezdni zawsze należy iść lewą stroną drogi – dzięki temu pieszy widzi
zbliżające się samochody i będzie mógł uniknąć potrącenia.
- kierujący samochodem prędzej zobaczy pieszego w warunkach ograniczonej widoczności,
jeżeli nosi on element odblaskowy (każdy pieszy poruszający się drogą bez chodnika,
po zmroku, na obszarze niezabudowanym, ma obowiązek noszenia elementu odblaskowego
w miejscu widocznym dla kierowcy).
- idąc jezdnią pieszy jest obowiązany ustępować pierwszeństwa samochodowi. W sytuacji, kiedy nie ma pewności, że kierowca bezpiecznie go ominie powinien zejść z jezdni.
Niebezpieczne zachowania
Zachowania, które podczas jazdy rowerem są szczególnie niebezpieczne oraz niezgodne z przepisami to przede wszystkim:
- jazda wzdłuż („przejeżdżanie”) po przejściach dla pieszych,
- jazda niewłaściwą częścią drogi,
- jazda „pod prąd”
- niesygnalizowanie zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy,
- rozmowa przez telefon komórkowy,
- brak obowiązkowego wyposażenia roweru (przede wszystkim oświetlenia),
- kierowanie rowerem „po alkoholu”.
A także:
- rozmowy na ulicy
- stawanie na chodniku w rejonie skrzyżowania
- przechodzenie przez jezdnię „na skos”