ANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA
STATYSTYKA ZDARZEŃ DROGOWYCH
Wypadki Zabici Ranni Kolizje Zdarzenia
rok 2010 68 1 94 260 328
rok 2011 86 5 110 248 334
rok 2012 83 7 91 311 394
rok 2013 73 2 94 340 413
Najczęściej sprawcami zdarzeń drogowych w 2013 roku byli kierujący w następujących przedziałach wiekowych:
· 25 - 39 lat - 131 zdarzeń,
· 40 – 59 lat - 93 zdarzeń,
· 18 – 24 lata - 92 zdarzeń,
Wiek |
Liczba zdarzeń |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
||||||
|
2011 |
2012 |
2013 |
2011 |
2012 |
2013 |
2011 |
2012 |
2013 |
- 6 |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
7 -14 |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
- |
2 |
1 |
1 |
15 – 17 |
1 |
6 |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
5 |
18 – 24 |
19 |
96 |
92 |
3 |
1 |
- |
29 |
26 |
35 |
25 – 39 |
28 |
118 |
131 |
1 |
2 |
1 |
46 |
26 |
24 |
40 – 59 |
18 |
64 |
93 |
- |
2 |
1 |
16 |
20 |
17 |
60 plus |
9 |
39 |
39 |
1 |
2 |
- |
10 |
17 |
12 |
b/d |
1 |
22 |
15 |
- |
- |
- |
4 |
1 |
1 |
PRZYCZYNY ZAISTNIENIA ZDARZEŃ
zachowanie kierującego
Z winy kierującego |
Wypadki |
Kolizje |
|||||||
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
||
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
19 |
24 |
18 |
15 |
56 |
37 |
48 |
51 |
|
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
18 |
23 |
21 |
26 |
50 |
53 |
82 |
83 |
|
Nieprawidłowe |
Wyprzedzanie |
7 |
2 |
5 |
- |
14 |
13 |
12 |
16 |
Omijanie |
1 |
2 |
2 |
1 |
4 |
8 |
14 |
8 |
|
Wymijanie |
- |
- |
- |
1 |
13 |
3 |
5 |
9 |
|
Przejeżdżanie przejść dla pieszych |
- |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
|
Skręcanie |
3 |
6 |
4 |
1 |
11 |
14 |
15 |
17 |
|
Zatrzymywanie, postój pojazdu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Cofanie |
1 |
1 |
2 |
- |
22 |
5 |
24 |
25 |
|
Zawracanie |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
3 |
2 |
|
Zmienianie pasa ruchu |
- |
1 |
3 |
1 |
5 |
2 |
5 |
12 |
|
Nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu |
3 |
8 |
8 |
2 |
2 |
2 |
- |
1 |
|
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
- |
1 |
- |
1 |
- |
- |
3 |
5 |
|
Wjazd przy czerwonym świetle |
- |
1 |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
2 |
|
Nieprzestrzeganie innych znaków i sygnałów |
- |
2 |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
3 |
6 |
4 |
14 |
60 |
56 |
60 |
59 |
|
Gwałtowne hamowanie |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
|
Inne |
13 |
8 |
15 |
4 |
20 |
53 |
34 |
47 |
Analizując zdarzenia drogowe w 2013 roku, w których główną przyczyną jest zachowanie się kierującego pojazdem należy zauważyć, że najczęstszą przyczyną wypadków drogowych było: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu ( 26 ), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu ( 15 ). Najwięcej kolizji drogowych odnotowano z przyczyn: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu ( 83 ), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami ( 59 ) i niedostosowanie prędkości do warunków ruchu ( 51 ).
PRZYCZYNY ZAISTNIENIA ZDARZEŃ
zachowanie pieszego
Zachowanie pieszego |
Wypadki |
Kolizje |
||||
2011 |
2012 |
2013 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
3 |
4 |
4 |
- |
1 |
- |
Wtargnięcie na jezdnie- dzieci do 7 lat |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Nieostrożne wejście na jezdnie zza przeszkody |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
- |
Zatrzymanie, cofnięcie się |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Stanie na jezdni, leżenie |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |